1-MAKALELERİM-İNCELEMELERİM

İhbar Tazminatı – önelleri

AKTİN FESHİNDE BİLDİRİM (İHBAR TAZMİNATI)
4857 Sayılı İŞ KANUNU’na Göre;
Süresi Belirli Olmayan Hizmet Akitlerinin Feshinden Önce Durumun Diğer Tarafa Aşağıda Belirtilen Süreler Kadar Önce Bildirilmesi veya Tazminat Olarak Ödenmesi Gerekir. (Kanun 4857 / m.17)
İHBAR BİLDİRİM SÜRELERİ BİLDİRİM SÜRESİ İHBAR TAZMİNATI
İşi 6 Aydan Az Sürmüş İşçi İçin 2 Hafta 2 Haftalık Ücret
İşi 6 Aydan 1,5 Yıla Kadar Sürmüş İşçi İçin 4 Hafta 4 Haftalık Ücret
İşi 1,5 Yıldan 3 Yıla Kadar Sürmüş İşçi İçin 6 Hafta 6 Haftalık Ücret
İşi 3 Yıldan Fazla Sürmüş İşçi İçin 8 Hafta 8 Haftalık Ücret

1- Yasalarda belirtilen bildirim önelleri asgari olup hizmet akitleri veya toplu iş sözleşmeleri ile artırılabilir. Bildirim önellerinde yasal bir tavan bulunmamaktadır.

2- Yargıtay ihbar tazminatının işçinin ölümü halinde mirasçılarına geçemeyeceğini kabul etmiştir. Yasalarda bu konuda bir boşluk bulunmaktadır. Yargıtay kararında, ihbar tazminatının devredilemez şahıs alacaklarından olduğunu ve bu nedenle mirasçılara geçmesinin mümkün olmadığını ifade etmektedir.

3- İhbar Tazminatı %06,6 oranında DAMGA VERGİSİ’ne ve Gelir Matrahlarına göre %15, %20, %27, %35 GELİR VERGİSİ’ne tabidir. 2012 Gelir Vergisi Dilimleri yazının en altındadır.

193 sayılı Gelir Vergisi Yasası’nın 25/7. bendine göre, işten çıkarma tazminatları vergiden muaf olmasına rağmen, Maliye Bakanlığı işten çıkarma tazminatı olarak kabul etmemekte ve vergilendirmektedir. İzmir 1. Vergi Mahkemesi’nin 1991/996 Esas, 1992/212 sayılı Kararı’nda belirttiği üzere, ihbar tazminatının gelir vergisinden istisna olması yerinde olacaktır.

4- İhbar tazminatı sigorta priminden muaftır.

5- İhbar tazminatı İcra İflas Yasası’nın 206. maddesi gereğince, işverenin iflası halinde beşinci sıradaki imtiyazlı alacaklar içinde yer almaktadır.

6- İhbar tazminatı B.K. m. 125’e göre on yıllık zamanaşımına tabidir.

7- Borçlar Kanunu 333/2. maddesine göre, işçinin işverene olan ihbar tazminatı borcu işverenden olan ücret alacağından mahsup edilebilir.

8- İhbar tazminatının hesaplanmasında işçinin ücretine ilaveten sağlanmış bulunan para ve parayla ölçülmesi mümkün akdi, TİS ve kanundan doğan menfaatler de göz önünde tutulur. Söz konusu kazançların arızi nitelikte olmaması, miktarının kesin olarak öngörülebilmesi şartı vardır. Örneğin fazla mesai ücretleri ihbar (ve kıdem) tazminatına esas giydirilmiş brüt ücretin hesabında dikkate alınmaz.

9- Yargıtay ihbar tazminatı için gecikme faizinin hizmet akdinin sona erdiği tarihten değil, temerrüt tarihinden itibaren yürütüleceğini ve faiz oranının da yasanın kıdem tazminatı için öngördüğü “mevduata uygulanan en yüksek faiz oranı uygulanır” hükmün aksine, yasal faiz oranının olacağını öngörmektedir. Bu linkteki çalışmama ve dipnotlardaki kararlara göz atabilirsiniz.

10- İhbar tazminatının ödenmemesi durumunda mülga 1475 sayılı İş Yasası’nın aksine 4857 sayılı İş Yasası’nda idari para cezası öngörülmemiştir.

(kısmen alıntıdır)

2012 yılında elde edilecek gelirler için uygulanan gelir vergisi tarifeleri
Gelir Dilimi Vergi Oranı(%)
10.00,00 – liraya kadar 15
25.000,00 – liranın 10.000,00 – lirası için 1.500 TL, fazlası için 20
58.000,00 – liranın 25.000,00 – lirası için 4.500 TL (ücret gelirlerinde 88.000 TL için 25.000 TL’si için 4.500) fazlası için 27
58.000 TL’den fazlasının 58.000 TL’si için 13.410 TL (ücret gelirlerinde 88.000 TL’den fazlasının 88.000 TL’si için 21.510 TL), fazlası 35

Amortisman ve Personel gideri indiriminden kimler yararlanabilecek?

.

Öncelikle 30 Haziran 2010’da yürürlüğe giren 6000 sayılı kanunun amortisman ve personel giderlerini tazminat harici tutan maddelerini aşağıya alıntılamak istiyorum.

.

ASKERİ MAHKEMELER KURULUŞU VE YARGILAMA USULÜ KANUNU
İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 6000 Kabul Tarihi: 19/6/2010

.

MADDE 11 – 30/5/1949 tarihli ve 5401 sayılı Askeri Öğrencilerden Başarı Gösteremiyenler Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “öğrencilere” ibaresinden sonra gelmek üzere “, personel ve amortisman giderleri hariç,” ibaresi eklenmiştir.

.
MADDE 12 – 5401 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3 – Bu maddeyi ihdas eden Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce askeri öğrencilikten çıkarılanlardan kendilerine tahakkuk ettirilen borçlarını ödemiş yahut taksitlendirmiş olanlar ile yargılamaları devam edenler veya kesin hükme bağlanmış olanlar, üç ay içerisinde müracaat etmeleri halinde 3 üncü madde hükmünden yararlandırılır.”

.

MADDE 15 – 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 18 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Sağlık sebepleri dışında ilişikleri kesilenlere, personel ve amortisman giderleri hariç, Devlet tarafından yapılan masraflar, sarf tarihinden tahsil tarihine kadar geçen süre için kanuni faizi ile birlikte hesaplanarak ödettirilir.”

.

MADDE 17 – 926 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin ikinci fıkrasının (e) bendinin ikinci cümlesinde yer alan “kesilenlere” ibaresinden sonra gelmek üzere”, personel ve amortisman giderleri hariç,” ibaresi eklenmiştir.

.

MADDE 18 – 926 sayılı Kanunun 115 inci maddesinin birinci fıkrasının son cümlesinde yer alan “hesaplamada” ibaresinden sonra gelmek üzere “personel ve amortisman giderleri hariç,” ibaresi ve bu cümleden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“İntibak eğitimi sırasında yapılan masraflar ödemeye dahil edilmez. Ayrıca, intibak eğitimi sırasında yapılan tedavi masrafları ile vefat edenlerin cenaze masrafları, Devlet tarafından karşılanır.”

.
MADDE 19 – 926 sayılı Kanuna aşağıdaki ek geçici maddeler eklenmiştir.
.
EK GEÇİCİ MADDE 90 –
Bu maddeyi ihdas eden Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce askeri öğrencilikten ayrılan veya ilişikleri kesilenlerden, kendilerine tahakkuk ettirilen borçlarını ödemiş yahut taksitlendirmiş olanlar ile yargılamaları devam edenler veya kesin hükme bağlanmış olanlar, üç ay içerisinde müracaat etmeleri halinde 18 inci, 68 inci ve 115 inci maddelerin hükümlerinden yararlandırılır.”
.
MADDE 24 – 2955 sayılı Kanunun (Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanunu) 45 inci maddesinin yedinci fıkrasında yer alan “ilişikleri kesilenlere,” ibaresinden sonra gelmek üzere “personel ve amortisman giderleri hariç,” ibaresi eklenmiştir.

.
MADDE 25 – 2955 sayılı Kanuna (Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanunu) aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 10- Bu maddeyi ihdas eden Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce askeri öğrencilikten ayrılan veya çıkarılanlardan ödemelerini tamamlamış olanlar ile borçlarını taksitlendirenler, yargılamaları devam edenler veya kesin hükme bağlanmış olanlar, üç ay içerisinde müracaat etmeleri halinde 45 inci madde hükmünden yararlandırılır.”

.

MADDE 30 – 28/5/1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde yer alan “ilişkileri kesilenlere” ibaresinden sonra gelmek üzere “, personel ve amortisman giderleri hariç,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 31 – 3466 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
 

“GEÇİCİ MADDE 5- Bu maddeyi ihdas eden Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce askeri öğrencilikten ilişikleri kesilenlerden, kendilerine tahakkuk ettirilen borçlarını ödemiş yahut taksitlendirmiş olanlar ile yargılamaları devam edenler veya kesin hükme bağlanmış olanlar, üç ay içerisinde müracaat etmeleri halinde 5 inci madde hükmünden yararlandırılır.”

.

MADDE 35 – 11/5/2000 tarihli ve 4566 sayılı Harp Okulları Kanununun 38 inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “çıkarılanlara,” ibaresinden sonra gelmek üzere “personel ve amortisman giderleri hariç,” ibaresi eklenmiştir.

.
MADDE 36 – 4566 sayılı Kanuna (Harp Okulları Kanunu) aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 3 – Bu maddeyi ihdas eden Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce askeri öğrencilikten ayrılan veya çıkarılanlardan ödemelerini tamamlamış olanlar ile borçlarını taksitlendirenler, yargılamaları devam edenler veya kesin hükme bağlanmış olanlar, üç ay içerisinde müracaat etmeleri halinde 38 inci madde hükmünden yararlandırılır.”

.

MADDE 42 – 11/4/2002 tarihli ve 4752 sayılı Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanununun 31 inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “okuldan çıkarılanlara,” ibaresinden sonra gelmek üzere “personel ve amortisman giderleri hariç,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 43 – 4752 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 3- Bu maddeyi ihdas eden Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce askeri öğrencilikten ayrılan veya çıkarılanlardan kendilerine tahakkuk ettirilen borçlarını ödemiş yahut taksitlendirmiş olanlar ile yargılamaları devam edenler veya kesin hükme bağlanmış olanlar, üç ay içerisinde müracaat etmeleri halinde 31 inci madde hükmünden yararlandırılır.”

.

MADDE 46 – Bu Kanunun;
a) 26 ncı maddesi 1/8/2010 tarihinde,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 47 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

.

*****************************************************************

6000 sayılı Yasa’nın sadece öğrenci iken her ne sebeple olursa olsun ilişiği kesilenleri ilgilendirdiği kanun metinlerinden anlaşılsa ve Türk Silahlı Kuvvetleri Personelinden mecburi hizmet yükümlülüklerini tamamlamadan ayrılanların tazminatlarını düzenleyen 926 S.Y.’nın 112. maddesinde bir değişikliğe gidilmemiş olsa da Yargıtay 18. H.D. Mecburi Hizmet Yükümlülüğünü tamamlamadan ayrılan asker kişilere de 6000 sayılı yasanın uygulanarak öğrencilik döneminde yapılmış olan amortismen ve personel giderlerinin kendilerinden talep edilemeyeceğini karara bağlamıştır.

Amortisman ve Personel giderlerini tazminat dışı tutan kanun değişikliği yayımlandı

ASKERİ MAHKEMELER KURULUŞU VE YARGILAMA USULÜ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN bugünkü 30.06.2010 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak 6000 nolu kanun olarak bir maddesi hariç yürürlüğe girdi.

.

30 Haziran 2010 ÇARŞAMBA

Resmî Gazete

Sayı : 27627

KANUN

ASKERİ MAHKEMELER KURULUŞU VE YARGILAMA USULÜ KANUNU

İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE

DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN

Kanun No. 6000                                                                                                    Kabul Tarihi: 19/6/2010

MADDE 1 – 25/10/1963 tarihli ve 353 sayılı Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanununun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 2 – Askerî mahkemeler, bu Kanunda aksi yazılı olmadıkça üç askeri hakimden kurulur.

Askerî mahkeme kurulunda bulunanların en kıdemlisi, mahkeme başkanlığı görevini yapar.”

MADDE 2 – 353 sayılı Kanunun 19 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 19- Subay ve astsubayların işledikleri suçlara ait davalar ile ağır ceza mahkemesinin görevine giren suçlara ait davalar hariç olmak üzere, üst sınırı beş yıla kadar (beş yıl dahil) hapis cezaları ve bunlara bağlı adli para cezaları ile bağımsız olarak hükmedilecek adli para cezalarını ve güvenlik tedbirlerini gerektiren Askeri Ceza Kanununda ve diğer kanunlarda yazılı suçlara ait davalara ve suç konusu olmayan eşyanın müsaderesine tek hakim tarafından bakılır. Okumaya devam et

Yargıtay’a Göre Boşanma Konusu Davranışlar

A- DUYGUSAL ŞİDDET SEBEBİYLE BOŞANMA

1- Küçültücü Davranış;

Alay etmek, aşağılamak, küçük düşürmek, tükürmek, küçümsemek, başkalarıyla karşılaştırmak, aile sırlarını açıklamak, dedikodu çıkarmak, iftira etmek, hırsızlık yapmak.

2-Suçlayıcı Davranmak;

Çocuğun kendisinden olmadığı ile suçlamak, hırsızlıkla suçlamak, kız çıkmadı diye suçlamak, kötü yolda olmakla suçlamak, sadakatsizlikle suçlamak, sapık ilişkiyle suçlamak, iktidarsızlıkla suçlamak, başkalarıyla ilgilenmekle suçlamak, güven sarsıcı davranışla suçlamak, diğer suçlamalarda bulunmak.

3- Hakaret Edici Davranmak; Okumaya devam et

Aile Hukuku Yargılaması – Hassas alan



Aile Mahkemeleri Özel Yetkili Mahkemeler olarak tanımlanmışlardır. “Özel” olmaları, yargılama yaptıkları alan sebebiyle de yargılamanın hassasiyetini beraberinde getirmektedir. Bu sebeple diğer Hukuk Mahkemelerinden farklı olarak, kanun Aile Mahkemeleri Hakimlerinde  bazı özellikler aramaktadır. Evli olmaları, çocuk sahibi olmaları, Aile Hukukunda uzmanlık / master yapmış olmaları gibi.

Böyle hassas bir yargılamada elbette biz avukatların da izleyeceği yol ve yöntemler diğer davalara nazaran özellik ve hassasiyet gerektirmektedir.

Tarafların “duygularıyla” hareket ettikleri özellikle boşanma / ayrılık /velayet / nafaka / tazminat davalarında avukatın hukuk misyonuyla birlikte psikolog olması da beklenir. Bu sebeple “iletişim teknikleri”ne özellikle de “mağdurla iletişim”e yönelik pekçok çalışma ve eğitime katılmış bulunmaktayım.
.
Boşanma süreci, çoğu zaman evlilik birliğini çekilmez hale getiren olayların sebep olduğu çöküntüden daha ağır sorun ve sonuçları beraberinde getirir. Bunun bilincinde olarak müvekkillerin ve çocuklarının gerek maddi, gerek manevi olarak bu süreci en az sarsıntı ve zararla atlatabilmeleri bu davalardaki en önemli prensip olmalıdır. Okumaya devam et

İş Davalarında Zamanaşımı – Faiz – İspat Yükü

Hazırlayan: Av. İlknur SEZGİN TEMEL

(NOT: Aşağıdaki makalede geçen zamanaşımı süreleri yeni mevzuatlar sonucu güncelliğini yitirmiştir)



Çeşitli Tazminat, işçi alacakları ve tespit davalarına ait, faiz, zamanaşımı / hak düşürücü süre, ücret, ispat yükü gibi pratik bilgilerin bir arada görünebileceği bu araştırma yazımı pek çok kaynağı ve yüzlerce Yargıtay Kararı’nı tarayarak hazırladım.

Bilgilerin topluca görünürlüğünü sağlamak için açıklama ve kararları dipnotlara işlemeyi uygun buldum.

Faydalı olması dileğimle.



-TAZMİNAT DAVALARI-

 

A-     İHBAR TAZMİNATI:


Faiz : Yasal faiz / temerrüt faizi [1]

Faiz başlangıç tarihi : Takip / İhtarname / Dava tarihi. [2], [3]

Zamanaşımı : BK m. 125’deki on yıllık zamanaşımı süresi. [4]

Zamanaşımı başlangıç tarihi: İş sözleşmesinin feshi tarihi.

Hangi ücret                           : Bir günlük giydirilmiş ücret [5]

İspat Yükü                            : Davalı işverende. [6]

B-     KÖTÜNİYET TAZMİNATI:


Faiz : Yasal faiz / temerrüt faizi

Faiz başlangıç tarihi : Takip / İhtarname / Dava tarihi.

Zamanaşımı : BK m. 125’deki on yıllık zamanaşımı süresi.

Zamanaşımı başlangıç tarihi: İş sözleşmesinin feshi tarihi.

Hangi ücret                           : Bir günlük giydirilmiş ücret

İspat Yükü                           : Kötüniyet iddiasında bulunan işçiye aittir. [7]

 

C-     KIDEM TAZMİNATI:


Faiz : Mevduata uygulanan en yüksek faiz. [8]

Faiz başlangıç tarihi : Hakkın doğduğu / Fesih tarihinden itibaren [9], [10]

Zamanaşımı : BK m. 125’deki on yıllık zamanaşımı süresi. [11]

Zamanaşımı başlangıç tarihi: İş sözleşmesinin feshi tarihi. [12]

Hangi ücret                           : Son bir günlük giydirilmiş ücret. [13]

İspat Yükü                           : Davalı işverende. [14]

Okumaya devam et

Yetki ve Görev

DEĞER ARTIŞ PAYI ALACAĞI DAVALARI

1-     GÖREVLİ MAHKEME:

4787 S.Y.’nın 5133 S.Y. ile değişik 4/1. Maddesi gereğince Türk Medeni Kanununun üçüncü kısmı hariç ikinci kitabından kaynaklanan davalara (TMK. M.118-395) Aile Mahkemelerince bakılacağı hükmü getirilmiştir. Değer Artış Payı TMK. M.227’de düzenlenmiş olmakla Görevli Mahkeme AİLE MAHKEMESİDİR.

2-     YETKİLİ MAHKEME: (TMK. Madde 214)

  • a) Mal Rejiminin ölümle sona ermesi durumunda ölenin son yerleşim yeri mahkemesi yetkilidir.
  • b) Mal Rejiminin boşanmayla, evliliğin iptaliyle veya hakim tarafından mal ayrılığına karar verilmesi ile sona ermesi durumunda bu davalardaki yetkili olan mahkeme Mal Rejiminden kaynaklı davada da yetkilidir.
  • c) Diğer durumlarda davalı eşin yerleşim yeri mahkemesi yetkilidir. (TMK. Md. 19, Nüfus Kanunu 4 ve HUMK. Md. 9-1)
DİKKAT:
Randevu neticesinde avukatlarla yapılan görüşmeler danışmanlık ücretine tabidir.
İletişim bilgileri için tıklayınız
Danışmanlık hizmeti ve ücreti için tıklayınız